O książkach, o Krakowie, o książkach w Krakowie i o Krakowie w książkach

sobota, 1 lutego 2014

Podsumowanie stycznia w Wyzwaniu Miejskim

Mimo ostatnich zawirowań udało się dotrzeć do podsumowania stycznia w nowej, ulepszonej wersji Wyzwania Miejskiego. W tym miesiącu czytaliśmy książki o Krakowie lub o Nowym Jorku.
W styczniu w ramach wyzwania udział brały:

1. anetapzn - Marcin Sobecki "Operacja Mamba" - Kraków
2. Zorjia - Douglas Preston, Lincoln Child "Kult" - Nowy Jork
3. Maniaczytania - Marek Szymański "Polska na filmowo"
4. Anek7 - Ewa Winnicka "Nowy Jork zbuntowany"

Ja przeczytałam Ewy Winnickiej "Nowy Jork zbuntowany".

W lutym proponuję kolejne dwa miasta, jedno już było, drugie to nowość, mianowicie:

Wrocław i Londyn

Jednocześnie zachęcam do rzucania propozycji na następny miesiąc.

Trochę propozycji wrocławskich możecie znaleźć tutaj. Z nowości pragnę dodać, że wczoraj ukazała się książka Marty Kisiel "Nomen Omen", której akcja osadzona jest w tymże mieście. Przypadek? Nie sądzę... ;)

Poza tym Wiki słusznie wspomniała o zbiorku "Kryminalny Wrocław" na który ostrzę sobie pazury już dłuższą chwilę.

Co do Londynu, to przede wszystkim szereg kryminałów Agathy Christie osadzony jest w stolicy Wielkiej Brytanii, podobnie Arthura Conan Doyle'a. Innym kryminałem, który przychodzi mi do głowy, jest ostatnio powieść J. K. Rowling "Wołanie kukułki".
Inne pomysły:
"Nie ma takiego miasta" Tomasz Konatkowski
"Szkarłatny płatek i biały" Michel Faber
"Londyńczycy" Ewa Winnicka
"Nie wiem, jak ona to robi?" Allison Pearson
"Świat marzeń zakupoholiczki" Sophie Kinsella.

Od Aine:
"Nigdziebądź" Neil Gaiman

Od Agaty Olejnik:
"Rivers of London" Ben Aaronovitch

Od Krimifantamanii autorzy, którzy pisali o Londynie:
- Anne Perry
- Edgar Wallace- Simon Kernick- Michael Ridpath- Mark Billingham- P.D. James- Mo Hayder- Ruth Rendell- Dick Francis- Wiliam Boyd- Michael Robotham- Elizabeth George

Od Agnes:
"Białe zęby" Zadie Smith



Zapomniałam ostatnio uporządkować zasady wyzwania, więc pozwolę sobie zrobić to teraz:
1. Wyzwanie trwa od 1 stycznia 2014 do 31 grudnia 2014. Bardzo możliwe, że trwać też będzie po tej dacie.
2. Wyzwanie polega na przeczytaniu chociaż jednej książki w jednej z dwóch kategorii, jakie pojawiać się będą co miesiąc. Można oczywiście więcej o jednym mieście, można po jednej do każdego wspomnianego miasta. Można też nie czytać żadnej - to ma być zabawa :). Przyjmuję bardzo szeroką argumentację, dlaczego dana książka wpisuje się w Wyzwanie :).
3. Kategorie wybieram ja, ale zachęcam do wolnych wniosków w tym zakresie w komentarzach. Co miesiąc pojawiają się nowe miasta do "obczytania".
4. Nie ma obowiązku pisania recenzji, wystarczy podać tytuł i autora, chociaż oczywiście recenzja i link mile widziane.
5. Nie trzeba mieć bloga, by brać udział w wyzwaniu.
6. Linki lub tytuły przeczytanych książek podajemy do końca miesiąca w komentarzu pod postem podsumowującym poprzednią edycję, czyli w tym przypadku pod tym :)

Nie ma żadnych nagród ani medali - czytamy dla siebie i to co chcemy.

Na koniec nowy baner:

30 komentarzy:

  1. Żeby tradycji stało się zadość musiałam się spóźnić;)

    Ewa Winnicka "Nowy Jork zbuntowany: Miasto w czasach prohibicji, jazzu i gangsterów" - http://anek7.blogspot.com/2014/01/bya-ta-prohibicja-czy-jej-nie-byo.html

    OdpowiedzUsuń
  2. Jestem po najgorszym egzaminie. Drugi przede mną (poniedziałek) a potem będe wolna i radosna aż do jesieni. Dlatego z chęcią wrócę do Twojego wyzwania. Tym bardziej że "Wołanie kukułki" woła do mnie od tygodnia ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Znam ten ból i czekam na twoje wrażenia z "Kukułki", mnie się bardzo ta książka podobała. Ale ja w ogóle uwielbiam Rowling :)

      Usuń
  3. Witaj.
    Jako wrocławianka, baaardzo chcę dołączyć do wyzwania w tym właśnie momencie, jako że będzie czytanie o moim mieście;-)
    Co powinnam zrobić?
    Rozumiem, że przeczytać przynajmniej jedną książkę wiążącą się z którymś z wybranych miast.
    A potem recenzja?
    Gdzie i kiedy zgłaszać przeczytane książki?
    Pozdrawiam cieplutko.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Uzupełniłam zasady z poście odpowiadając na twoje pytania, dzięki za podpowiedzi, coś czułam, że czegoś brakuje :)
      Wrocław ma dosyć silną reprezentację w literaturze, ja zawsze lubię do niego wracać w książkach i w realu :)

      Usuń
  4. Pozwolę sobie podpowiedzieć jeszcze jedną książkę z Londynem: Neil Gaiman "Nigdziebądź".

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki za podpowiedź, już uzupełniłam :)

      Usuń
  5. Jesli chodzi o Londyn to polecam serię Bena Aaronovitcha np. "Rivers of London" . Urocze kryminały!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki, już wrzucam. Szkoda tylko, że nie wyszły jeszcze w Polsce...

      Usuń
  6. Z Londynem nikt nie powinien mieć problemów :-) Może podrzucę jeszcze parę kryminałów rozgrywających się w londyńskiej scenerii:
    - Anne Perry
    - Edgar Wallace
    A "Rzeki Londynu" czytałam i jakoś mnie nie zmiotło...
    - Simon Kernick
    - Michael Ridpath
    - Mark Billingham
    - P.D. James
    - Mo Hayder
    - Ruth Rendell
    - Dick Francis
    - Wiliam Boyd
    - Michael Robotham
    - Elizabeth George
    i cała masa innych...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. To teraz już nikt nie ma wymówki :) Dzięki!

      Usuń
  7. Mam nadzieję, że tym razem zdążę. Baner już podmieniłam.
    A u mnie tym razem literatura rosyjska. ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie mam nic rosyjskiego pod ręką :/ ale poszukam!

      Usuń
  8. Niestety nie udało mi się przeczytać w styczniu nic pasującego do wyzwania. Ale w tym miesiącu na pewno się uda :)

    Co do Wrocławia, to może być także "Kryminalny Wrocław" - zbiór opowiadań kryminalnych Zbrodniczych Siostrzyczek.

    I popraw sobie w poście: w styczniu udział brały... Bo napisałaś w lutym ;)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Styczeń, luty, listopad, whatever :D

      Już dopisuję propozycję!

      Usuń
  9. Ooo, widzę, że "Nigdziebądź" pasuje i do Twojego i do mojego wyzwania, więc już wiem po co sięgnę :D

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Ale nam się udało - twoja lektura pasuje do mojego wyzwania a moja do twojego :D

      Usuń
  10. O Londynie zdaje się jest powieść Zadie Smith "Białe zęby".
    Z Wrocławiem pamiętam całkiem dobrą powieść "PiT" Jacka Bieruta.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Już dopisane, "PiT" recenzowałaś przy okazji zeszłorocznego wyzwania, więc już nie dopisywałam. :)

      Usuń
    2. O do licha, powtarzam się! :) Przepraszam!

      Usuń
  11. Ach, to ja w tym roku wezmę udział w wyzwaniu, jak tak lektury mi ostatnio podpasowały.

    Zaległość ze stycznia: Nowy Jork -> Zimowa opowieść - Mark Helrpin http://moje-recenzje-ksiazek.blog.onet.pl/2014/02/20/zimowa-opowiesc-mark-helprin/

    I lutowy Wrocław, jak już zapodałaś ten Nomen Omen... ->http://moje-recenzje-ksiazek.blog.onet.pl/2014/02/15/nomen-omen-marta-kisiel/

    OdpowiedzUsuń
  12. Londyn:

    Arthur Conan Doyle "Pies Baskerville'ów"
    http://literaturomania.blogspot.com/2014/02/pies-baskervilleow-czyli-rodzinna-klatwa.html

    OdpowiedzUsuń
  13. Mam coś londyńskiego:
    http://krimifantamania.blogspot.de/2014/02/simon-r-green-nightside-1-die-dunkle.html

    OdpowiedzUsuń
  14. Anne Perry "Klub ognia piekielnego" Londyn.

    OdpowiedzUsuń
  15. Londyn
    www.pasje-fascynacje-mola-ksiazkowego.blogspot.com/2014/02/pokuta-brata-cadfaela-ellis-peters.html

    i jeszcze Y
    www.pasje-fascynacje-mola-ksiazkowego.blogspot.com/2014/02/wycofaj-sie-albo-zginiesz-james.html

    A propozycje na marzec...e.. mój ukochany Wiedeń, albo Rzym, Wenecja...

    OdpowiedzUsuń
  16. Przeczytałam jeszcze "Nomen omen" ale muszę jeszcze skrobnąć notkę. Zaliczysz?

    OdpowiedzUsuń
  17. Z londyńskich lektur polecam jeszcze Brick Lane M. Ali, Nieposłuszeństwo Alderman i Dickensa...

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Dzięki! Dickens jest u mnie na tej wiecznej liście "Kiedy znajdę czas", podobnie teraz Conan Doyle. Może czas na drugą londyńską odsłonę wyzwania?

      Usuń